berita KangMed

Serbuk Buah dan Sayuran-Pemprosesan Makanan Berita Bahan Mentah

Serbuk buah-buahan dan sayur-sayuran asli berasal daripada pengeluar bahan makanan Konmed

Keberkesanan dan peranan alfalfa

  • klik: 247
  • Tarikh: 4/8/2020 11:55:40 PM

Alfalfa sebenarnya adalah istilah umum untuk semua tumbuhan genus Alfalfa, dan di beberapa tempat tumbuhan ini dipanggil "semanggi". Alfalfa boleh dikatakan sejenis makanan dengan asal usul perubatan dan makanan yang sama.Selain dimakan secara langsung sebagai makanan, ia juga mempunyai nilai perubatan tertentu dan mempunyai kesan terapeutik terhadap banyak penyakit.

Apakah itu alfalfa

Alfalfa ialah batang lembut alfalfa, tumbuhan kekacang. Asalnya bukan di Dataran Tengah. Ia diperkenalkan dari Wilayah Barat ke Dataran Tengah pada Dinasti Han. Selain beberapa alfalfa liar, anda juga boleh melihat alfalfa yang ditanam sekarang.

Alfalfa melambangkan tuah.Menurut lagenda, ketika Napoleon sedang berarak melalui padang rumput, dia menjumpai semanggi empat daun.Oleh itu, alfalfa telah menjadi simbol tuah sejak itu.

Selain boleh dimakan, alfalfa juga boleh digunakan sebagai tanaman hiasan di beberapa tempat tandus, dan mempunyai banyak aplikasi.

clover

Nilai pemakanan alfalfa

Khasiat alfalfa sangat tinggi.. Setiap 100 gram alfalfa segar mengandungi 5.9 gram protein, 9.7 gram karbohidrat, dan 3.28 mg karotena. Ia juga mengandungi vitamin C, vitamin B, kalsium, fosforus, dll.

Besi: Alfalfa mengandungi banyak zat besi, yang boleh digunakan sebagai makanan tambahan untuk pesakit anemia kekurangan zat besi. Selain itu, kumpulan vitamin B dalam alfalfa boleh meningkatkan kesan zat besi untuk menambah darah, dan ia juga bermanfaat untuk rawatan anemia pernisiosa Sangat berguna.

Vitamin K: Alfalfa mengandungi unsur istimewa——vitamin K. Bahan ini mempunyai kesan menghentikan pendarahan. Orang ramai biasanya menggunakan alfalfa untuk merawat masalah perut atau buasir berdarah.

Serat kasar: Serat kasar dalam alfalfa boleh membantu membuang najis dan mengelakkan sembelit.

Selain itu, alfalfa juga mengandungi unsur alfalfa, alfalfa fenol dan bahan-bahan lain, yang mempunyai kesan yang baik untuk merawat penyakit.

Keberkesanan dan fungsi alfalfa

Alfalfa bersifat sejuk sedikit, rasa manis dan hambar, dan tergolong dalam meridian limpa, perut, dan buah pinggang. Ia mempunyai fungsi membersihkan perut panas, membersihkan haba lembap, diuresis, dan mengurangkan bengkak.

Cegah pendarahan: Untuk semua gejala pendarahan, seperti mimisan, muntah darah, batuk darah, darah dalam najis, dsb., alfalfa boleh digunakan untuk menghentikan pendarahan. Ini kerana alfalfa mengandungi vitamin K, yang mempunyai kesan hemostatik dan boleh membantu pembekuan darah. Alfalfa adalah makanan dengan kandungan vitamin K yang agak tinggi di antara semua bahan.

Membersihkan haba dalaman: Alfalfa adalah makanan yang sejuk, selepas selesai, ia boleh memadam api dalaman, terutamanya pada musim panas dan kering, jika anda makan sedikit alfalfa sebagai hidangan, kesannya sangat baik.

Pencegahan sembelit: Serat kasar dalam alfalfa boleh menggalakkan peristalsis gastrousus, dengan itu mengurangkan masa najis tinggal di dalam badan, dengan itu mengelakkan sembelit.

clover

Nilai perubatan alfalfa

Jika alfalfa digunakan sebagai ubat, ia biasanya diambil secara dalaman.Ia boleh ditumbuk menjadi jus atau dikisar menjadi serbuk untuk dimakan, dan sudah tentu ia juga boleh digunakan secara luaran.

Rawatan reumatik, sakit otot dan tulang, neuralgia: basuh alfalfa dan rebus dengan jumlah air yang sesuai, dan ambil dua kali sehari.

Rawatan hepatitis icterik: Ambil 5 qian setiap alfalfa dan Capsicum chinensis, kemudian campurkan, rebus dengan air, dan ambil dua kali sehari.

Rawatan leukemia: rebus alfalfa dengan air dan ambil dua kali.

Untuk gigitan ular, lipan dan sengatan tebuan: tumbuk alfalfa segar dan sapukan pada gigitan.

Serbuk Jus Bit Organik Premium 4% Nitrat
Produk baru - Serbuk Jus Bit Organik 4% Nitrates
FruiVeg® Serbuk Buah-buahan dan Sayur-sayuran Pracampuran Premium
Produk yang Disyorkan - FruiVeg® Serbuk Buah dan Sayur Pracampuran

Produk Berkaitan

  • hidangan alfalfa

    hidangan alfalfa

    Bahan mentah pukal hidangan alfalfa KangMed adalah semulajadi, tanpa perisa kimia, pigmen dan bahan tambahan lain. Ia adalah bahan mentah pemprosesan makanan berkualiti tinggi.

  • serbuk daun alfalfa organik

    serbuk daun alfalfa organik

    Bahan mentah pukal serbuk daun alfalfa organik KangMed adalah semulajadi, tanpa perisa kimia, pigmen dan bahan tambahan lain. Ia adalah bahan mentah pemprosesan makanan berkualiti tinggi.

berita berkaitan