berita KangMed

Serbuk Buah dan Sayuran-Pemprosesan Makanan Berita Bahan Mentah

Serbuk buah-buahan dan sayur-sayuran asli berasal daripada pengeluar bahan makanan Konmed

Nilai pemakanan dan keberkesanan nanas

  • klik: 228
  • Tarikh: 4/9/2020 10:19:11 PM

Pengenalan Nanas

Nama asal nanas ialah "Nanas". Nanas ialah tumbuhan pokok buah-buahan herba saka kepunyaan Bromeliaceae. Ia berasal dari Brazil dan telah diperkenalkan ke China pada abad ke-16. Terdapat lebih daripada 70 jenis. Nanas mengandungi banyak fruktosa, glukosa, vitamin A, B, C, fosforus, asid sitrik dan protease dan sebagainya. Rasa manis dan sifatnya hangat, ia mempunyai fungsi menghilangkan panas dan dahaga, menghilangkan makanan dan menghilangkan cirit-birit, dan merupakan buah bermusim yang sangat baik dalam kedua-dua ubat dan makanan pada musim panas.

nanas

Nilai pemakanan nanas

  1. Nanas segar mempunyai kandungan air yang lebih tinggi, kira-kira 85%. Bahan-bahannya termasuk karbohidrat, protein, lemak, vitamin A, B1, B2, C, enzim proteolitik, kalsium, fosforus, besi, asid organik, niasin, dan lain-lain, terutamanya vitamin C, yang mempunyai kandungan tertinggi.
  2. Nanas mengandungi bahan yang dipanggil "protease nanas", yang boleh memecahkan protein.

Faedah nanas

  1. Nanas adalah manis, sedikit masam, berbentuk rata, dan memasuki meridian perut dan buah pinggang; Ia boleh digunakan untuk senak, enteritis dan cirit-birit, kecederaan haba, panas badan dan polidipsia, dan lain-lain. Ia juga boleh digunakan sebagai rawatan tambahan untuk tekanan darah tinggi, pening, dan kelemahan tangan dan kaki.
  2. Gula, garam dan enzim yang terkandung dalam nanas mempunyai kesan diuretik, dan pengambilan yang betul adalah baik untuk pesakit yang mengalami tekanan darah tinggi dan nefritis. Di samping itu, enzim nanas juga mempunyai kesan melarutkan fibrin dan bekuan darah yang disekat dalam tisu, meningkatkan peredaran darah tempatan, dan menghapuskan keradangan dan edema.
  3. Nanas mengandungi bahan yang dipanggil "protease nanas", yang boleh menguraikan protein, melarutkan fibrin dan bekuan darah yang tersumbat dalam tisu, memperbaiki peredaran darah setempat, menghapuskan keradangan dan edema; gula, garam dan edema yang terkandung dalam nanas Enzim mempunyai kesan diuretik, dan betul. pengambilan bermanfaat kepada pesakit nefritis dan hipertensi.

pineapple

Orang nanas yang berkenaan

Penduduk umum boleh memakannya, orang yang mempunyai alahan harus memakannya dengan berhati-hati, dan orang yang alah kepada nanas tidak boleh memakannya. Nenas adalah makanan yang mudah mengalami alahan, jadi bagi ibu hamil dan menyusu, sebaiknya kurangkan makan atau tidak makan. Untuk bayi, sebaiknya makan nenas selepas umur 2 tahun.

  1. Ia amat sesuai untuk orang yang mengalami kepanasan dan kerengsaan, nefritis, tekanan darah tinggi, bronkitis, dan senak;
  2. Orang yang menderita penyakit ulser, penyakit buah pinggang, dan disfungsi pembekuan harus berpuasa nanas, dan orang yang demam dan kudis ekzema tidak boleh makan lebih banyak.
  3. Orang yang mengalami hipotensi dan kendur viseral harus makan sedikit nanas yang mungkin untuk mengelak memburukkan lagi keadaan; rakan wanita yang takut selsema dan lemah harus makan kurang daripada separuh nanas, dan mereka yang terlalu kurus atau ingin menambah berat badan tidak boleh makan lebih.
Serbuk Jus Bit Organik Premium 4% Nitrat
Produk baru - Serbuk Jus Bit Organik 4% Nitrates
FruiVeg® Serbuk Buah-buahan dan Sayur-sayuran Pracampuran Premium
Produk yang Disyorkan - FruiVeg® Serbuk Buah dan Sayur Pracampuran

Produk Berkaitan

berita berkaitan