berita KangMed

Serbuk Buah dan Sayuran-Pemprosesan Makanan Berita Bahan Mentah

Serbuk buah-buahan dan sayur-sayuran asli berasal daripada pengeluar bahan makanan Konmed

Makanan dan Pantang Larang Pisang

  • klik: 225
  • Tarikh: 4/20/2020 1:31:13 PM

Pisang merupakan salah satu buah kegemaran orang.Orang Eropah menggelarnya sebagai "buah gembira" kerana ia boleh melegakan kemurungan, dan pisang juga merupakan buah yang baik untuk kanak-kanak perempuan untuk menurunkan berat badan. Pisang juga dikenali sebagai "buah kebijaksanaan".Dikatakan bahawa Buddha Sakyamuni memperoleh kebijaksanaan dengan memakan pisang. Pisang mengandungi nutrisi yang tinggi, rendah kalori, mengandungi fosforus yang dipanggil "garam kebijaksanaan", kaya dengan protein, gula, kalium, vitamin A dan C, dan mempunyai banyak serat makanan. Ia adalah makanan berkhasiat yang cukup baik.

pisang

Nilai pemakanan pisang

  1. Pisang mempunyai kandungan air yang lebih tinggi iaitu kira-kira 70% dan kaya dengan karbohidrat, protein, serat makanan, fosforus, kalium, vitamin A dan vitamin C.
  2. Pisang mengandungi tiga gula semulajadi: sukrosa, fruktosa dan glukosa; ditambah selulosa.

Kesan makan pisang

  1. Bertenaga
    Atlet suka makan pisang sebelum turun padang, yang boleh membantu prestasi. Dari sudut pemakanan, gula dalam pisang boleh ditukar dengan cepat kepada glukosa, yang boleh diserap oleh badan serta-merta.Ia merupakan sumber tenaga yang cepat.
  2. Lindungi mukosa gastrik
    Pisang boleh mengurangkan rangsangan asid gastrik dan melindungi mukosa gastrik.
  3. Turunkan tekanan darah
    Potassium mempunyai kesan menghalang natrium dalam tubuh manusia.Makan lebih banyak pisang boleh menurunkan tekanan darah dan mencegah penyakit hipertensi dan kardiovaskular. Kajian telah menunjukkan bahawa makan dua pisang sehari boleh mengurangkan tekanan darah dengan berkesan sebanyak 10%.
  4. Lembapkan usus
    Pisang kaya dengan serat larut, iaitu pektin, yang boleh membantu pencernaan dan menyesuaikan fungsi gastrousus.
  5. Membantu tidur
    Pisang juga berkesan untuk mereka yang mengalami insomnia atau tekanan perasaan, kerana protein yang terkandung dalam pisang mengandungi asid amino, yang mempunyai kesan menenangkan saraf, jadi makan beberapa pisang sebelum tidur boleh menenangkan diri.

Pantang larang pisang

  1. Mereka yang mengalami najis dan cirit-birit tidak boleh makan lebih banyak atau makan mentah, dan mereka yang mengalami nefritis akut dan kronik serta kekurangan buah pinggang tidak boleh memakannya.
  2. Orang yang takut selsema, lemah dan perut lemah tidak boleh makan lebih, kerana pisang dicerna secara perlahan dalam perut dan usus, yang tidak baik untuk pundi hempedu.
  3. Makan pisang secara berlebihan boleh menyebabkan ketidakseimbangan unsur surih.
  4. Jangan makan semasa perut kosong
Serbuk Jus Bit Organik Premium 4% Nitrat
Produk baru - Serbuk Jus Bit Organik 4% Nitrates
FruiVeg® Serbuk Buah-buahan dan Sayur-sayuran Pracampuran Premium
Produk yang Disyorkan - FruiVeg® Serbuk Buah dan Sayur Pracampuran

Produk Berkaitan

  • serbuk pisang

    serbuk pisang

    Bahan mentah pukal serbuk pisang KangMed adalah semulajadi, tanpa perisa kimia, pigmen dan bahan tambahan lain. Ia adalah bahan mentah pemprosesan makanan berkualiti tinggi.

berita berkaitan